dr hab. Przemysław Marciniak
profesor Uniwersytetu Śląskiego

kandydat na funkcję
Dziekana Wydziału Filologicznego
Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach
kadencji 2016-2020
Program Curriculum Vitae Publikacje Zainteresowania pozanaukowe Galeria zdjęć
Publikacje

I. Monografie/tomy zbiorowe

W druku

  1. Miscellanea Byzantina I. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. Katowice 2016. [z: Tomasz Labuk];
  2. Brill Companion to Byzantine Satire. Brill. Leiden 2018. [z: Ingela Nilsson].

Opublikowane

  1. Taniec w roli Tersytesa. Studia nad satyrą bizantyńską. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. Katowice 2016, 228 ss. (ISBN 978-83-8012-816-3);
  2. The Reception of Byzantium in European Culture since 1500. Red. P. Marciniak, D.C. Smythe. Ashgate. Farnham 2016. (ISBN 978-1-4724-4860-6);
  3. Timarion albo Timariona przypadki przez niego opowiedziane. Przetłumaczyli i komentarzem opatrzyli Przemysław Marciniak i Katarzyna Warcaba. Wstępem opatrzył Przemysław Marciniak. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. Katowice 2014, 122 ss. (ISBN 978-83-8012-335-9).
  4. A. Solomos: Święty Bachus. Nieznane dzieje teatru greckiego. Tłum. J. Kruczkowska, R. Lewandowski, B. Schada-Borzyszkowska. Wstęp i redakcja naukowa P. Marciniak. Wydawnictwo im. J. Grotowskiego. Wrocław 2010, 268 ss. (978-83-61835-16-5).
  5. Ikona dekadencji. Wybrane problemy europejskiej recepcji Bizancjum od XVII do XX wieku.Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. Katowice 2009, 230 ss. (ISBN 978-83-226-1892-9);
  6. Greek Drama in Byzantine Times. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. Katowice 2004, 130 ss. (ISBN 83-226-1400-4).

II. Wykaz publikacji naukowych w czasopismach krajowych i międzynarodowych

W druku

  1. Reinventing Lucian in Byzantium. „Dumbarton Oaks Papers” 70 (2017), 35 ss.;
  2. The Beard and its Philosopher. Theodore Prodromos on philosophic beards in Byzantium. „Byzantine and Modern Greek Studies” (2017), 15 ss. [z: J. Kucharski];
  3. It is not as it appears – hypokrisis in a satire by Theodore Prodromos. „EOS” (2016), 15 ss.

Opublikowane

  1. Prodromos, Aristophanes and a lustful woman. A Byzantine satire by Theodore Prodromos. „Byzantinoslavica” 73 (2015), ss. 23‒33;
  2. Lukian w bizantyńskich podziemiach. Analiza i tłumaczenie centonu opartego na tekstach Lukiana. „Symbolae Philologorum Posnaniensium” 25.2 (2016), ss. 10‒24;
  3. Racing with Rhetoric. Byzantine Ekphrasis of a Chariot Race. „Byzantinische Zeitschrift” 107/1 (2014), ss. 97-112. [z: K. Warcaba];
  4. Theodore Prodromos' Bion Prasis ‒ a Reappraisal. „Greek, Roman and Byzantine Studies” 53/1 (2013), ss. 219‒239;
  5. The Undead in Byzantium. Some Notes on the Reception of Ancient Literature in Twelfth-Century Byzantium. „Troianalexandrina”13 (2013), ss. 95‒111;
  6. Gdzie się podziały tamte dowcipy niezapomniane? Antyczne korzenie bizantyńskiego poczucia humoru. „Symbolae Philologorum Posnaniensium” 20 (2010), ss. 83‒92;
  7. Der Mythos des Falls des Konstantinopel in der Literatur zwischen 17. Jh und 20. Jh. „Acta Byzantina Fennica” 3 (2009‒2010), ss. 196‒214.
  8. The Dramatic Afterlife. The Byzantines on ancient dramas and their authors. „Classica et Mediaevalia” 59 (2009), ss. 120‒137;
  9. The Greek Playwrights in the Light of Byzantine Sources. „Journal of Australian Early Medieval Studies” 5 (2009), ss. 75‒88;
  10. Ignatios Diakonos und das Drama in Byzanz. „Scripta Classica” 4 (2007). Red. T. Sapota. Katowice, ss. 47–57;
  11. Bizantyńska Safona. Legenda i twórczość Kassji – przegląd problematyki. „Prace Komisji Filologii Klasycznej PAU” 34 (2005). Red. S. Stabryła. Kraków, ss. 41‒48;
  12. Reading and Watching the Office of the Three Children in the Furnace. „Byzantinoslavica” 63 (2005), ss. 211–216;
  13. Dealing with the Heritage – Byzantine Experiments with Greek Drama. „Scripta Classica” 1 (2004). Red. M. Bednarski, T. Sapota. Katowice, ss. 67–93;
  14. Ancient Drama in Byzantine Education. „Prace Komisji Filologii Klasycznej PAU” 33 (2003). Red. R. Turasiewicz. Kraków, ss. 83–103;
  15. The Silesian Tragedy Avaritia crudelis et punita in Mauritio Imperatore as a Political Commentary on its Times. „Listy Filologické” 3–4 (2001), ss. 274–279;
  16. Pierwsze próby Cycerona na arenie. „Nowy Filomata” 1 (2001), ss. 51‒55;
  17. Teatr na nowo odkrywany. Renesansowy teatr kreteński. „Terminus” 1–2 (2000), ss. 105–111;
  18. „Wizyta starszej pani w greckiej polis”. „Postscriptum” 35–36 (2000), ss. 90–97;
  19. Greckie tło ody Horacego Ad Pompeium. „Meander” 53 (1998), ss. 369–372.

III. Artykuły w tomach zbiorowych

W druku

  1. Laughter on display: Laughter and performance in Byzantium. W: Greek Laughter and Tears. Edinburgh Leventis Studies 8. Red. M Alexiou, D. Cairns. Edinburgh 2016, 15 ss.

Opublikowane

  1. Introduction. W: The Reception of Byzantium in European Culture since 1500. Red. P. Marciniak, D.C. Smythe. Ashgate. Farnham 2016, ss. 1‒8 [z D. Smythe, cf. 4.1];
  2. Byzantium in the Polish Mirror: Byzantine Motifs in Polish Literature in the 19th and 20th Centuries. W: The Reception of Byzantium in European Culture since 1500. Red. P. Marciniak, D.C. Smythe. Ashgate. Farnham 2016, ss. 213‒223. [cf. 4.1];
  3. The Byzantine Performative Turn. W: Within the Circle of Ancient Ideas and Virtues’. Studies in Honour of Maria Dzielska. Red. K. Twardowska, M. Salamon, S. Sprawski, M. Stachura, S. Turlej. Kraków 2014, ss. 423‒431;
  4. How to entertain the Byzantines? Mimes and jesters in Byzantium. W: Medieval and Early Modern Performance in the Eastern Mediterranean. Red. E. Vitz, A. Ozturken. Brepols. Turnhout 2014, ss. 125‒149;
  5. And the Oscar goes to…Emperor! Byzantium in cinema. W: Wanted! Byzantium - The Desire for a Lost Empire. Red. I. Nilsson, P. Stephenson. Uppsala 2014, ss. 247‒255;
  6. Mickiewiczowska wizja upadku Konstantynopola (na podstawie wykładu XXV kursu pierwszego Literatury słowiańskiej). W: Prelekcje paryskie Adama Mickiewicza - wobec tradycji kultury polskiej i europejskiej. Próba nowego spojrzenia. Red. M. Kalinowska, J. Ławski, M. Bizior-Dombrowska. Warszawa 2011, ss. 275‒286;
  7. Laughing against all the odds. Humour and Religion in Byzantium. W: Humour and Religion. Challenges and Ambiguities. Red. H. Geybels, W. Van Herck. London 2011, ss. 141‒155;
  8. Wstęp do wydania polskiego. W: A. Solomos: Święty Bachus. Nieznane dzieje teatru greckiego. Tłum. J. Kruczkowska, R. Lewandowski, B. Schada-Borzyszkowska. Wstęp i redakcja naukowa P. Marciniak. Wydawnictwo im. J. Grotowskiego. Wrocław 2010, ss. 7‒22. [cf. 4.2].
  9. Homo Byzantinus Ridens. Byzantine attitude towards laughter and humour: Some general remarks. W: Homo Byzantinus. Red. V. Vatchkova. Sofia 2009, ss. 83‒92;
  10. The Byzantine Sense of Humour. W: Humor in der arabischen Kultur. Red. G. Tamer. De Gryuter. Berlin‒New York 2009, ss. 127–135;
  11. Bizantyjskie misterium młodopolskiego poety: W mrokach Złotego Pałacu czyli Bazilissa Teofanu Tadeusza Micińskiego. W: Ateny. Rzym. Bizancjum. Mity Śródziemnomorza w kulturze XIX i XX wieku. Red. J. Ławski, K. Korotkich. Białystok 2008, ss. 685‒691;
  12. Byzantine Theatron – A Place for Performance?. W: Theatron. Rhetorische Kultur in Spätantike und Mitelalter. Red. M. Grünbart. De Gruyter. Berlin‒New York 2007, ss. 275‒283;
  13. I co z tym Bizancjum? Bizancjum w literaturze i kulturze od XVII do XX wieku. Rekonesans. W: Filhellenizm w Polsce. Rekonesans. Red. M. Borowska, M. Kalinowska, J. Ławski. Warszawa 2007, ss. 79–90;
  14. Theatre that did not exist. Byzantine theatre and performances. W: Byzantium as seen by itself and by the others. Red. V. Vatchkova, Tz. Stepanov. Sofia 2007, ss. 177–188;
  15. Na kłopoty... Bizancjum. (Nowo)greckie kłopoty z bizantyńską przeszłością. W: Światło w dolinie. Prace ofiarowane Profesor Halinie Krukowskiej. Red. K. Korotkich, J. Ławski, D. Zawadzka. Białystok 2007, ss. 715–720;
  16. Modern Theatre Theory and Medieval Text. The Case of Byzantine Theatre. W: Ethos und Exegesis. Red. A. Kucz, A. Malina. Katowice 2007, ss. 75–81;
  17. Jak (można) czytać literaturę bizantyńską. Analiza spektaklu „Młodzieńcy w piecu ognistym”. W: Interpretacja (w) dialogu. Studia Biblica 10. Red. A. Kucz, A. Malina. Kielce 2005, ss. 109–115 [polska wersja częściowo oparta na artykule nr 17];
  18. Stichoi eis ton Adam by Ignatios the Deacon and Drama in Byzantium. W: Proceedings of the 21st International Congress of Byzantine Studies, London 21–26 August 2006. Red. E. Jeffreys, F.K. Haarer. London 2006, ss. 210–211 [abstrakt wystąpienia konferencyjnego];
  19. Antynomia Grecji i Rzymu w wykładach lozańskich. W: Wykłady lozańskie Adama Mickiewicza. Red. A. Nawarecki, B. Mytych–Forajter. Katowice 2006, ss. 122–129. [z: M.Bąk];
  20. W Bizancjum czyli nigdzie. W mrokach Złotego Pałacu albo Bazilissa Teofanu Tadeusza Micińskiego. W: Bizancjum – Prawosławie – Romantyzm. Red. K. Korotkich, J. Ławski. Białystok 2005, ss. 587–593;
  21. Historia magistra mortalium est. Antyk i średniowiecze w poezji Wisławy Szymborskiej. W: Wisława Szymborska. Tradice – Současnost – Recepce. Red. J. Raclawska, M. Balowski. Ostrava 2004, ss. 145–149;
  22. Fenomen renesansowego teatru kreteńskiego. „Collectanea Philologica” 5 (2003). Red. K.T. Witczak. Łódź, ss. 191–197;
  23. A Few Remarks on the Definition of Byzantine Theatre. W: 28th Annual Byzantine Studies Conference, Abstract of Papers. Columbus 2002, ss. 56–57. [abstrakt wystąpienia konferencyjnego].

IV. Artykuły w encyklopediach

  1. „Byzantine humour”. W: The Sage Encyclopedia of Humor Studies. Red. S. Attardo. Vol. 1. Sage Publications. Los Angeles‒London‒Washington 2014, ss. 98‒102;
  2. „Philogelos”. W: The Sage Encyclopedia of Humor Studies. Red. S. Attardo. Vol. 2. Sage Publications. Los Angeles‒London‒Washington 2014, ss. 565‒566.

V. Recenzje

  1. Poetry and its Contexts in Eleventh-Century Byzantium. Red. F. Bernard, K. Demoen. Ashgate. Burlington, VT 2012, 244 (+xii) ss. – rec. w: https://scholarworks.iu.edu/dspace/handle/2022/17339;
  2. Encyclopedic Trends in Byzantium Proceedings of the International Conference held in Leuven, 6-8 May 2009. Orientalia Lovaniensia Analecta 212. Red. Peter Van Deun, Caroline Macé. Peeters. Leuven 2011, 446 ss. – rec. w: http://bmcr.brynmawr.edu/2013/2013-02-11.html;
  3. Giovanni Tzetzes, La poesia tragica. Edizione critica, traduzione e commento (2nd edition; first published 2007). Speculum 27. Red. Giovanna Pace. M. D'Auria editore. Napoli 2011, 178 ss. – rec. w: http://bmcr.brynmawr.edu/2012/2012-04-19.html;
  4. Ch. Oman: The Byzantine Empire. Westholme Publishing. Yardley, PA 2008, 364 ss. – rec. w: „The Medieval Review” 2011;
  5. The Oxford Handbook of Byzantine Studies. Oxford Handbooks. Ed. E. Jeffreys, J.F. Haldon, R. Cormack. Oxford University Press. Oxford‒New York 2008, 1021 (+xxix) ss. – rec. w: http://bmcr.brynmawr.edu/2009/2009-06-52.html;
  6. W. Puchner (with the advice of Nicolaos Conomis): The Crusader Kingdom of Cyprus – A Theatre Province of Medieval Europe? Including a Critical Edition of the Cyprus Passion Cycle and the ‘Repraesentatio Figurata’ of the Presentation of the Virgin in the Temple. Athens 2006, 314 ss. – rec. w: „Byzantinische Zeitschrift” 101 (2008), ss. 278-280;
  7. Rzym antyczny. Polityka i pieniądz. Vol. 2. Red. A. Kunisz. Katowice 1997, 170 ss. – rec. w: „Pallas Silesia” 2 (1998), ss. 87–88.

VI. Referaty i wykłady na zaproszenie

  1. Das Bild und Bedeutung des Falls von Konstantinopel in der Literatur 19. Jarhunderts, 3.02.2016, Johannes Gutenberg Universität, Mainz, Niemcy. [wykład na zaproszenie];
  2. Znad Eufratu nad Bosfor – Lukian w Bizancjum, Seminarium Śródziemnomorskie, 4.11.2015, UJ, Kraków. [wykład na zaproszenie];
  3. Bloodthirsty doctors, underground mice and annoying scholars: Humour in the 12th century Byzantine satires. Konferencja nt. Unframing Hellenism: Greek culture after the crisis, 4‒6.12.2014, Sydney, Australia;
  4. Translations of Byzantine texts in premodern Poland. Konferencja nt. Byzantine culture in translation 28‒30.11.2014, Brisbane, Australia;
  5. Eating children in Byzantium – the case of the demoness Gello. Konferencja nt. Diegesis in Greek literature of Late Antiquity and Early Middle Ages (4th to 11th centuries), 20‒21.11.2014, Uniwersytet Masaryka, Brno, Czechy;
  6. Mimes and jesters in Byzantium. Konferencja nt. Leventis conference: Greek tears and laughter: Antiquity and after, 7‒10.11.2013, Edinburgh University, Wielka Brytania;
  7. And the Oscar goes to…the Emperor! Byzantium in cinema. Konferencja nt. Byzantium: Wanted, 26‒28.10.2011, Stockholm University, Szwecja;
  8. Author! Author! Did the Byzantines need the playwrights? Konferencja nt. Byzantine Authorship: Theories and Practices, 23‒25.06.2012, Durham, Wielka Brytania;
  9. The Byzantine performative culture between East and West. Konferencja nt. Cultural Exchanges between Byzantium, East and West in the Late Byzantine World (12th-16th centuries), 15‒17.05.2012, Haifa University, Israel;
  10. Entertaining the Byzantines – mimic tradition in Byzantium, Institute of Byzantine Studies, Queen’s University Belfast, 20.04.2011. [wykład na zaproszenie];
  11. The Myth of the Fall of Constantinople in European Literature between the 17th and 20th Centuries. Konferencja nt. Byzantine and Ottoman Civilizations in World History, 21–24.10.2010 Istambuł, Sehir Universitesi, Turcja
  12. Gdzie się podziały tamte dowcipy niezapomniane? Antyczne korzenie bizantyńskiego poczucia humoru. Walne Zgromadzenie Polskiego Towarzystwa Filologicznego, Poznań UMK, 19‒22.09.2009;
  13. Homo Byzantinus Ridens. Konferencja nt. Deus Ridens. Humour in religion, Antwerp 19‒24.04.2009;
  14. The reception of Byzantium in European culture between 1600 and 2000, Centre For Area Studies, 13.01.2009, Freie Universität Berlin, Niemcy. [wykład na zaproszenie];
  15. Homo Byzantinus ridens – the Byzantine sense of humour and satires. Konferencja nt. Humour in Arab Culture, 5‒7.07.2007, Freie Universität Berlin;
  16. The Komnenian court as a theatre. Konferencja nt. Performers and performance in the Mediterranean world between 11th and 18th C, Boğaziçi Universitesi, Istambuł 3.06–5.06.2007;
  17. The myth of decadent Byzantium 17th –20th centuries, Uppsala University, 27.03.‒ 1.04. 2007. [seminarium];
  18. Byzantine sense of humour, Institute of Byzantine Studies, Queen's University Belfast, 14.03.2007. [wykład na zaproszenie];
  19. Theatre that did not exist – theatre and performance in Byzantium, Bogazici Universitesi, Istambuł, 22.11.2006. [wykład na zaproszenie];
  20. Timeless decadence or continuous misunderstanding? The myth of Byzantium in Modern Greek literature & culture, King's College London, 19.03.2007. [wykład na zaproszenie];
  21. Jak to robić poklasycznie. Gender i Queer Studies w Bizancjum. Konferencja nt. Erotica Antiqua, Katowice 30.05–1.06. 2007;
  22. Byzantine theatre, 20.11.2006, Boğaziçi Universitesi, Turcja. [wykład na zaproszenie];
  23. Ignatios the Deacon and the Drama in Byzantium. 21st International Congress of Byzantine Studies, London 21‒26.08.2006;
  24. Polska literatura fantastyczna jako literatura zaangażowana, Instytut Języka Polskiego Uniwersytetu w Uppsali, 26.04.2006. [wykład na zaproszenie];
  25. Was There Any Byzantine Theatre? Konferencja nt. Performing Byzantium, XXXIX Spring Symposium of the Society for the Promotion of Byzantine Studies, Queen’s University, Belfast, 1‒5.04.2005;
  26. Antynomia Grecji i Rzymu w wykładach lozańskich Adama Mickiewicz. Konferencja nt. Wykłady lozańskie Adam Mickiewicza, 14.10.2005. Katowice, Uniwersytet Śląski;
  27. Medieval theatre vs. modern theory. Konferencja nt. Ethos and Exegesis, 20.11.2004, Katowice, Uniwersytet Śląski;
  28. The Three Children in the Furnace. A Literary Analysis. Institut für Byzantinistik LMU München, 22.10. 2004, Niemcy;
  29. Walka duszy z ortodoksją. „Bazilissa Teofanu” Tadeusza Micińskiego jako pogańsko-bizantyńskie misterium. Konferencja nt. Mity pogańskie i bizantyńskie, Uniwersytet w Białymstoku, 25‒26.11. 2004;
  30. Antynomia Grecji i Rzymu w wykładach lozańskich Adama Mickiewicza. Konferencja nt. Wykłady lozańskie Adam Mickiewicza, 14.10.2005, Katowice. [z: M. Bąk];
  31. Medieval theatre vs. modern theory. Konferencja nt. Ethos and Exegesis, Katowice 20.11.2004;
  32. A Few Remarks on the Definition of Byzantine Theatre. Konferencja nt. 28th Annual Byzantine Studies Conference, 3‒6.10.2002, Columbus, Ohio, USA;
  33. Did the Art of Rhetoric Replace Drama? Konferencja nt. XXXV Spring Symposium of Byzantine Studies, 31.3–2.4. 2001, Oxford, Exeter College, Wielka Brytania;
  34. In the Margin of Translator’s Work. Problems with Transcription and Transliteration. Kolloquium zu Fachübersetzen und Fachsprachen, 15‒16.2. 2001, Halle, Niemcy;
  35. Charakterystyka teatru w Bizancjum, 26.11. 2002 PAU, Kraków;
  36. All the World’s a Stage:the Byzantine Concept of Theatre, 27.11.2001Sussex University, Brighton, Wielka Brytania;
  37. Fenomen renesansowego teatru kreteńskiego. Konferencja nt. XCIV Walny Zjazd Polskiego Towarzystwa Filologicznego 25–27.9.1998, Łódź, Uniwersytet Łódzki
© 2016 Przemysław Marciniak, data publikacji: 5 kwietnia 2016 r.